منبرستان

متن و فایل صوتی و تصویری سخنرانی کوتاه

منبرستان

متن و فایل صوتی و تصویری سخنرانی کوتاه

منبرستان

به نام خدا
با عرض سلام و ادب خدمت کاربران عزیز
در مطالب این سایت
اول متن سخنرانی کوتاه مذهبی آمده
دوم نکات منبرستانی در مورد آن حدیث آمده
سوم متن عربی حدیث و سند آن آورده شده
چهارم فایل صوتی تصویری حدیث با اجرای خود حقیر آورده شده است و تصویر متناسب با روایت روی فایل ویدئویی قرار داده شده است
اگر برای هر یک از مطالب این سایت عنوان مناسبتر یا کلید واژه و یا موضوع مناسبتر یا نکته منبرستانی دقیقتر یا تصویری مناسبتر یا شعر یا ضرب المثلی متناسب با مطلب یافتید حتما در نظرات بنویسید و اگر تجربه سخنرانی دارید دریغ نفرمایید.
من خیلی خوشحال می شوم که از من انتقاد کنید چون انتقاد باعث پیشرفت است لذا یک سربرگ را به انتقاد و پیشنهاد اختصاص دادم ضمنا حقیر هیچ ادعایی در مورد سخنرانی ندارم. خواهشمندم آزادانه نقد کنید.

نویسندگان
پیوندها
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

چهارشنبه, ۸ دی ۱۳۹۵، ۰۳:۵۵ ب.ظ

۳

توبه واقعی و بازگشت به سمت خدا

چهارشنبه, ۸ دی ۱۳۹۵، ۰۳:۵۵ ب.ظ

 به نام خدا

یکی از نوادگان امام صادق علیه السلام به نام حسین ساکن قم و مبتلا به شرابخواری بود یک بار برای حاجتی به در خانه احمد بن اسحق که وکیل اوقاف قم بود رفت و اجازه خواست تا با احمد بن اسحق ملاقات کند ولی احمد به او راه نداد. 
 سید با حال غم و اندوه به خانه خود برگشت، در همان سال احمد بن اسحق به حج مشرف شده همینکه در بین راه به سامراء رسید اجازه خواست که با امام حسن عسکری علیه السلام ملاقات کند. ولی امام به او اجازه نداد.
 احمد گریه طولانی و تضرع نمود تا آن گرامی به او اجازه داد، همینکه خدمت آن حضرت رسید عرض کرد ای پسر رسول خدا برای چه مرا از زیارت خود منع نمودی و حال آنکه من از شیعیان و موالیان تو هستم؟! 
فرمود: برای آنکه تو پسر عموی ما را از در منزل خود راندی. 
احمد گریه کرد و گفت به خداوند متعال قسم که او را رد نکردم مگر به خاطر آنکه از گناهش توبه کند. 
 فرمود: راست گفتی ولکن چاره ای نیست جز آنکه به سادات احترام بگذاری و در هر حالی آنها را حقیر نشماری و با آنها اهانت نکنی که در غیر این صورت از زیانکاران خواهی بود زیرا که آنها منتسب به ما هستند. 
 احمد بن موسی به قم برگشت، طبقات مختلف مردم به دیدن او آمدند و حسین نیز با ایشان بود. همینکه چشم احمد به او افتاد از جای خود برخاست او را در آغوش گرفت و بالای مجلس نشانید. حسین این کار را از او بعید می دانست به همین جهت پرسید: چه شد که روش تو عوض شده است؟ داستان خود را با امام حسن عسکری علیه السلام شرح داد. حسین به محض شنیدن از کرده خود پشیمان شد و از کارهای زشت خویش توبه کرد و به خانه آمد و آنچه از آثار گناه وجود داشت نابود کرد و پرهیزگاری و ورع را پیشه نمود و پیوسته ملازمت عبادت و مساجد را داشت و معتکف در مساجد بود تا وفات نمود و در نزدیکی قبر مطهر حضرت فاطمه معصومه علیها سلام به خاک سپرده شد.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۱۰/۰۸
محمد رضا اعظمی راد

نظرات  (۳)

۰۹ دی ۹۵ ، ۱۹:۵۵ سیامک پور اسد
سلام...تکلیف ما با ساداتی مثل برادران خاتمی(فتنه گر) و امثالشان چیست؟
پاسخ:
1- با جمع بندی احادیث، روشن مى‏ شود که سادات نیز مانند همه مردم دیگر هستند و در صورت گناه مستحق عذاب خداوند مى ‏شوند. 
چنانکه از امام رضا (علیه السلام) نقل شده است که خطاب به برادرشان که از راه راست منحرف شده بود و به اینکه از سلاله حضرت پیامبر اکرم (صلى اللّه‏ علیه و آله و سلم) و حضرت فاطمه زهراء (سلام اللّه‏ علیها) است؛ مى‏ نازید و خود را اهل جهنم نمى‏ دانست، فرمودند: 
«آیا فکر کرده‏ اى که حضرت موسى بن جعفر (علیه السلام) خداوند را فرمانبردارى کند و روزها روزه بدارد و شبها به پاخیزد و تو خداوند را نافرمانی کنى و سپس هر دو روز قیامت مساوى باشید؟ 
و در این صورت تو از او نزد خداوند عزیزتر خواهى بود! 
همانا امام على بن الحسین (علیه السلام) مى ‏فرمودند: 
«نیکوکاران ما دو اجر و زشت‏کاران ما دو عذاب دارند.» 
آنگاه امام رو به حسن وشاء فرمودند و با اشاره به آیه 
«قالَ یا نُوحُ إِنَّهُ لَیْسَ مِنْ أَهْلِکَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَیْرُ صالِح‏» (هود، آیه 46). 
ترجمه : خدا فرمود: اى نوح! در حقیقت پسرت از خانواده تو نیست چرا که او داراى کردارى غیر شایسته است
به وى گفتند: «او پسر نوح بود، اما خداوند را نافرمانی کرد و خداوند نسبتش با پدرش را نفى کرد. 
همچنین هر کس که از خاندان ما باشد و خداوند را فرمانبردارى نکند، در حقیقت از ما نیست و اگر تو خداوند را پیروى کنى از ما هستى.» 
(شیخ صدوق؛ عیون الاخبار الرضا (علیه السلام) ج: 1 ص: 257).
همچنین در نقل دیگر امام به برادر خود فرمودند: «به خدا قسم کسى به آنچه نزد خداوند است (یعنى ثواب اخروى و دورى از آتش جهنم) نمى‏ رسد، مگر به فرمانبردارى او؛ و تو مى ‏پندارى که با گناه به آن خواهى رسید؟ بد پندارى دارى!» وى به امام عرض مى‏ کند: «من برادر شما و پسر پدر شما هستم.» امام فرمودند: «تو در صورتى که خداوند را فرمانبردارى کنى، برادر من هستى.» آنگاه به آیه قبلی استناد کردند و فرمودند: 
«خداوند پسر نوح را به دلیل گناهش از اینکه از خاندان نوح باشد، بیرون کرد.» (همان ص: 260).
پس ملاحظه مى ‏شود که از این جهت تفاوتى بین سادات و غیر سادات نیست. بلکه طبق حدیث امام سجاد (سلام‏ اللّه‏ علیه) سادات گناهکار دو برابر دیگران عذاب مى ‏کشند، چنانکه فرمانبرداران آنها نیز دو برابر ثواب مى‏ برند. 
(الحمیرى؛ قرب الاسناد، ص: 357)
دلیل آن نیز روشن است. زیرا آنها انتساب به پیامبر اکرم و امام على و حضرت زهراء (سلام اللّه‏ علیهم) دارند و گناهان آنها، موجب ناراحتى بیشتر آنها مى ‏شود و بنابراین گناهانشان دو برابر حساب مى ‏شود. 
امام باقر (سلام اللّه‏ علیه) به یکى از شیعیان که مبتلا به گناه بود، فرمودند: 
«نیکى از همه نیکو است ولی از تو بهتر است، زیرا تو به ما نزدیک هستى و بدى از همه بد است ولی از تو بدتر است (زیرا به ما نزدیک هستى)» 
(ابن شهر آشوب؛ مناقب آل ابى طالب، ج: 3 ص: 159)
ممکن است نظر شما دوست عزیز به این باشد که روایاتی داریم که به صورت اطلاق و فراگیر گفته، سادات و ذریه پیامبر (صلی الله علیه و آله) اهل بهشت می باشند مثلا در روایتی می خوانیم که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: «یا علی! ان الله قد غفر لک و لذریتک و لولدک و اهلک؛ ای علی! براستی خدا تو را و نسل تو را و فرزندان و اهلت را بخشیده است [در نتیجه وارد جهنم نمی شوند]»(1). 
و در روایت دیگری از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می خوانیم که «هر کس با فرزند من غذا خورده باشد آتش بر جسد او حرام می شود»(2). 
و یا فرمود: «اکرموا اولادی الصالحون لله و الطالحون لی؛ یعنی فرزندان من را اکرام کنید، خوبان را برای خدا و بدان را بخاطر [احترام به] من»(3). 
و ممکن است روایاتی باشد (که ما برخورد نکردیم) به این مضمون که سادات در عالم برزخ و یا قیامت عذاب نمی شوند.
از روایات فوق و امثال آن جواب های مختلفی می تواند داد؛
اولا نوع این روایت ها از نظر سندی اتصال به معصوم ندارد.
ثانیا: این که هر سیدی در عالم برزخ و یا قیامت عذاب نمی شود، مخالف قرآن است چرا که قرآن صریحا ابولهب عموی پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله) را جهنمی می داند: «سیصلی نارا ذات لهب؛ و بزودی وارد آتشی شعله ور و پر لهیب می شود»(4) با این که ابولهب هم سید بود چرا که سید در اصطلاح به کسی گفته می شود که نسبش از طریق پدر و مادر و یا از طریق پدر به هاشم جد بزرگوارش پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله) برسد(5). 
جالب این است که در آیه می فرماید: «بزودی وارد آتش می شود» که ظاهرا همان آتش و جهنم عالم برزخ مراد و مقصود است و هر روایتی که مخالف قرآن باشد اعتبار ندارد.
ثالثا: در خود همین روایات، برخی روایاتی داریم که مطلقات و عمومات را قید می زند به عنوان نمونه به برخی از آنها اشاره می کنیم: 
1. امام هشتم (علیه السلام) فرمود: «نگاه به تمام فرزندان پیامبر (صلی الله علیه و آله) و سادات عبادت است تا وقتی که از راه پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) بیرون نروند، و به گناه آلوده نشوند»(6). 
پس بهشت رفتن هم این قید را دارد. 
2. امام صادق (علیه السلام) فرمود به حمران: «پس هر کسی شما شیعیان را مخالفت و از آن راه شما تجاوز کند پس از او بیزاری بجویید هر چند علوی و سید فاطمی باشد و اضافه کرد: هر کس در مسئله امامت و تشیع با شما مخالفت کند ملحد است. پس حمران عرض کرد: هر چند علوی و سید فاطمی باشد؟ پس امام صادق (علیه السلام) فرمود: هر چند محمدی، علوی، فاطمی باشد»(7). 
و امام سجاد (علیه السلام) فرمود: «خداوند بهشت را برای کسی خلق کرده که اطاعتش می کند هر چند برده سیاه حبشی باشد، و جهنم را برای معصیت کار آفریده هر چند شریف و سید قریشی باشد»(8).
رابعا: ممکن است بگوییم که سادات هر چند در اوائل عمر بد باشند سرانجام پشیمان می شوند و به طریق صحیح هدایت می شوند لذا جهنم نمی روند این احتمال هم در برخی روایات ذکر شده است. 
عیاشی از امام صادق (علیه السلام) نقل کرده است که از حضرت در مورد قول خداوند «از اهل کتاب نیست مگر کسی که ایمان بیاورد به او، قبل از مرگش»(9) سؤال شد. 
حضرت فرمود: این آیه درباره ما نازل شده است چرا که نیست از فرزند فاطمه (علیه السلام) کسی که بمیرد و از این دنیا برود جز آن که به اطاعت امام زمان خود اقرار می کند چنانکه فرزندان یعقوب بعد از آن همه نافرمانی و آزار برای یوسف اقرار کردند»(10). 
نتیجه این شد که در عذاب برزخی و آخرتی بین سادات و غیرش فرقی نیست و اگر روایاتی در این زمینه آمده، اولا از نظر سند کامل نمی باشند،
2- با قرآن سازگاری ندارند. 
3- در خود روایات قیدی بیان شده است که ساداتی وارد بهشت می شوند و عذاب نمی شوند که از راه پیامبر (صلی الله علیه و آله) و امامان (علیهم السلام) خارج نشده باشند. اما آیا نوع عذاب همان عذاب است یا خیر؟ باید گفت هم مسائل دینی و تکالیف آن براساس انسان بودن افراد است نه سیاه و سفید، یا سید و غیر سید بود آن و هم پاداش و ثواب آن براساس رفتارها و اعمال انسان تنظیم شده است نه نسبت به قشر و اصناف و همین طور عذابها نیز براساس اعمال ناشایست انسان هر گناهی عذاب مخصوص دارد، هر کسی آن گناه را مرتکب شود و توبه نکند مشمول آن عذاب می شود خواه سیاه باشد یا سفید، سید باشد یا غیر سید، بلی سادات به خاطر نسبتی که پیامبر (صلی الله علیه و آله) دارد ممکن است عذابش بیشتر باشد ولی نوعی بستگی به گناهی دارد که انجام داده است. 
کوتاه سخن آن که در بعضی روایات سفارش به احترام سادات شده خوبان را به خاطر خدا و بدان را به خاطر احترام پیامبر (صلی الله علیه و آله) احترام و رعایت حرمت آنها ربطی به عذاب و مجازات های الهی ندارد، آنها هم باید در برابر اعمال خود پاسخگو باشند، حتی به خاطر انتساب به پیامبر (صلی الله علیه و آله) انتظار بیشتری از آنان هست که حفظ این نسبت را داشته باشند و گناه نکنند و الا دو برابر مجازات می شوند زیرا از آنها انتظار گناه نمی رود. کسانی از عذاب نجات پیدا می کنند که فرزند و ذریه آنها حساب شوند نه اینکه ائمه (علیهم السلام) از آنها بیزاری بجویند و بگویند از ما نیستند. عدل و حکمت الهی اقتضا دارد که نافرمانی و تخلف از دستورات الهی مجازات دارد، متخلف هر که باشد مجازات می شود. 
-------------------------------------------------------
1. سید احمد موسوی مستنبط، القطره، مطبعه النعمان النجف، محرم، 1378 هـ.ق، ج 2، ص 76. 
2. همان، ص 79. 
3. همان، ص 79. 
4. سوره مسد، آیه 3. 
5. آیت الله خوئی، مستند العروه الوثقی، لطفی، مطبعه العلمیه، 1364، کتاب الخمس، ص 316. 
6. القطره، همان، ج 2، ص 75، روایت 8. 
7. همان، ص 81. 
8. همان، ص 81. 
9. نساء، آیه 150. 
10. سید احمد مستبط، القطره، نگارش قم، اول، 1418 هـ.ق، ج 1، ص 530 و تفسیر العیاشی، ج 1، ص 283، ح 300 و بحار الانوار، ج 7، ص 195، ح 43 و ج 12، ص 315، ح 133 و ج 46، ص 1668، ح 11.
۱۰ دی ۹۵ ، ۲۲:۳۱ سیامک پور اسد
سلام و خداقوت .... به زحمت افتادید....ممنون از پاسخ مبسوط شما... بسیار مفید بود...کاش خلاصه ایی از همین پی نوشت را به متن اضافه می کردید تا تکلیف مستمعین با حوادث معاصر که مستقیما با ایمان و بصیرتشان مرتبط است بهتر مشخص شود.... زنده باشید.... یاحق
پاسخ:
سلام خواهش می کنم
۱۸ دی ۹۵ ، ۱۵:۴۴ حمیدرضا وجدانی
سلام
تشکر بابت انتشار این متن و احادیث
خدا قوت
یا علی
پاسخ:
سلام خواهش می کنم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">