منبرستان

متن و فایل صوتی و تصویری سخنرانی کوتاه

منبرستان

متن و فایل صوتی و تصویری سخنرانی کوتاه

منبرستان

به نام خدا
با عرض سلام و ادب خدمت کاربران عزیز
در مطالب این سایت
اول متن سخنرانی کوتاه مذهبی آمده
دوم نکات منبرستانی در مورد آن حدیث آمده
سوم متن عربی حدیث و سند آن آورده شده
چهارم فایل صوتی تصویری حدیث با اجرای خود حقیر آورده شده است و تصویر متناسب با روایت روی فایل ویدئویی قرار داده شده است
اگر برای هر یک از مطالب این سایت عنوان مناسبتر یا کلید واژه و یا موضوع مناسبتر یا نکته منبرستانی دقیقتر یا تصویری مناسبتر یا شعر یا ضرب المثلی متناسب با مطلب یافتید حتما در نظرات بنویسید و اگر تجربه سخنرانی دارید دریغ نفرمایید.
من خیلی خوشحال می شوم که از من انتقاد کنید چون انتقاد باعث پیشرفت است لذا یک سربرگ را به انتقاد و پیشنهاد اختصاص دادم ضمنا حقیر هیچ ادعایی در مورد سخنرانی ندارم. خواهشمندم آزادانه نقد کنید.

نویسندگان
پیوندها
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

آخرین مطالب

۳ مطلب در آذر ۱۳۹۵ ثبت شده است

به نام خدا
امیر المومنین (علیه السلام) اصحاب با وفایی داشتند در میان این اصحاب با وفا بعضی اصحاب سر بودند که حضرت اسرار عالم را به آنان می فرمودند از جمله اصحاب سر حضرت علی (علیه السلام) کمیل بود که گه گاهی با او صحبتهای خصوصی و مهم داشتند از جمله اینکه امام نیمه شبى همراه با کمیل از مسجد کوفه خارج و به سمت منزل مى‏رفتند، در راه به در خانه ‏اى رسیدند که صاحب آن در دل شب قرآن تلاوت مى‏ کرد و با صدایى حزین و دلنشینی به این آیه رسید:
أَمَّنْ هُوَ قانِتٌ آناءَ اللَّیْلِ ساجِداً وَ قائِماً یَحْذَرُ الْآخِرَةَ وَ یَرْجُوا رَحْمَةَ رَبِّهِ قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَ الَّذِینَ لا یَعْلَمُونَ إِنَّما یَتَذَکَّرُ أُولُوا الْأَلْبابِ‏ 
آیا کسى که در دل شب سجود و قیام مى‏ کند و از آخرت مى‏ ترسد و رحمت حق را آرزو دارد و کسانى که مى ‏دانند و نمى‏ دانند، بگو آیا مساویند؟ جز این نیست که صاحبان عقل مى‏ دانند.
کمیل در دل خود، او را تحسین کرد و حالت آن مرد، او را به تعجّب واداشت ولى چیزى نگفت،
امام (علیه السلام) به کمیل رو کرد و فرمود:
صداى این مرد، تو را به تعجّب واندارد، او از اهل دوزخ است! و من پس از این به تو خبر خواهم داد!،
کمیل از خیالى که در دلش گذشت و کلام امام (علیه السلام) متحیّر شد، و با خود گفت:
چگونه کسى که در دل شب عبادت مى‏ کند، اهل آتش است؟ ولى همچنان در سکوت و تعجب بود،
پس از گذشت مدتى دراز و رویداد جریان خوارج و کشته ‏شدنشان به دست امام (علیه السلام) در میدان جنگ رو کرد به کمیل در حالى که او ایستاده بود و خون از شمشیر على (علیه السلام) مى ‏چکید و سرهاى آن افراد ستمکار روى زمینن افتاده بود،
امام (علیه السلام) نوک شمشیرش را روى آن سر گذاشت، و به کمیل فرمود:
أَمَّنْ هُوَ قانِتٌ آناءَ اللَّیْلِ ...
کنایه از این که این سر همان شخصى است که در دل شب قرآن مى‏ خواند و تو را به تعجّب آورد؟!، کمیل پاى امام (علیه السلام) را بوسه داد و استغفار کرد.
1. فریب عبادت هیچ کس را نخوریم.
2. همیشه سعی کنیم دستمان در دست استاد اخلاقی باشد مانند کمیل و در زمان غیبت به علمای راستین رجوع کنیم
3. دعا کنیم و سعی کنیم مثل خوارج رنگ نبازیم و تو زرد از کار در نیاییم مثلا چند روزی طرفدار سرسخت کسی باشیم و دوباره ضد او باشیم. خدایا تا آخر ما را بر صراط حق پابرجا بدار
4. از امام عقب نمانیم و جلو نزنیم بلکه همراه و پیرو باشیم.
5. به رهبر و امام اعتراض نکنیم چون حتما کارشان حکمتی دارد. 

بسم الله الرحمن الرحیم

أَنَّهُ (علیه السلام) خَرَجَ ذَاتَ لَیْلَةٍ مِنْ مَسْجِدِ الْکُوفَةِ مُتَوَجِّهاً إِلَى دَارِهِ وَ قَدْ مَضَى رُبُعٌ مِنَ اللَّیْلِ
وَ مَعَهُ کُمَیْلُ بْنُ زِیَادٍ وَ کَانَ مِنْ خِیَارِ شِیعَتِهِ وَ مُحِبِّیهِ
فَوَصَلَ فِی الطَّرِیقِ إِلَى بَابِ رَجُلٍ یَتْلُو الْقُرْآنَ فِی ذَلِکَ الْوَقْتِ وَ یَقْرَأُ قَوْلَهُ تَعَالَى‏: 
أَمَّنْ هُوَ قانِتٌ‏ آناءَ اللَّیْلِ ساجِداً وَ قائِماً یَحْذَرُ الْآخِرَةَ وَ یَرْجُوا رَحْمَةَ رَبِّهِ قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَ الَّذِینَ لا یَعْلَمُونَ إِنَّما یَتَذَکَّرُ أُولُوا الْأَلْبابِ‏ { سورة زمر آیة 9 }
بِصَوْتٍ شَجِیٍّ حَزِینٍ
فَاسْتَحْسَنَ ذَلِکَ کُمَیْلٌ فِی بَاطِنِهِ وَ أَعْجَبَهُ حَالُ الرَّجُلِ مِنْ غَیْرِ أَنْ یَقُولَ شَیْئاً
فَالْتَفَتَ إِلَیْهِ (علیه السلام) وَ قَالَ یَا کُمَیْلُ
لَا تُعْجِبْکَ طَنْطَنَةُ الرَّجُلِ إِنَّهُ مِنْ أَهْلِ النَّارِ
وَ سَأُنَبِّئُکَ فِیمَا بَعْدُ فَتَحَیَّرَ کُمَیْلٌ
لِمُشَافَهَتِهِ لَهُ عَلَى مَا فِی بَاطِنِهِ
وَ شَهَادَتِهِ لِلرَّجُلِ بِالنَّارِ مَعَ کَوْنِهِ فِی هَذَا الْأَمْرِ وَ فِی تِلْکَ الْحَالَةِ الْحَسَنَةِ ظَاهِراً فِی ذَلِکَ الْوَقْتِ فَسَکَتَ کُمَیْلٌ مُتَعَجِّباً مُتَفَکِّراً فِی ذَلِکَ الْأَمْرِ
وَ مَضَى مُدَّةٌ مُتَطَاوِلَةٌ إِلَى أَنْ آلَ حَالُ الْخَوَارِجِ إِلَى مَا آلَ وَ قَاتَلَهُمْ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام)
وَ کَانُوا یَحْفَظُونَ الْقُرْآنَ کَمَا أُنْزِلَ
وَ الْتَفَتَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) إِلَى کُمَیْلِ بْنِ زِیَادٍ وَ هُوَ وَاقِفٌ بَیْنَ یَدَیْهِ وَ السَّیْفُ فِی یَدِهِ یَقْطُرُ دَماً وَ رُءُوسُ أُولَئِکَ الْکَفَرَةِ الْفَجَرَةِ مُحَلَّقَةٌ عَلَى الْأَرْضِ
فَوَضَعَ رَأْسَ السَّیْفِ مِنْ رَأْسِ تِلْکَ الرُّءُوسِ وَ قَالَ یَا کُمَیْلُ‏ أَمَّنْ هُوَ قانِتٌ‏ آناءَ اللَّیْلِ ساجِداً وَ قائِماً
إِی هُوَ ذَلِکَ الشَّخْصُ الَّذِی کَانَ یَقْرَأُ فِی تِلْکَ اللَّیْلَةِ فَأَعْجَبَکَ حَالُهُ فَقَبَّلَ کُمَیْلٌ مُقَدَّمَ قَدَمَیْهِ وَ اسْتَغْفَرَ اللَّهَ.(1)
____________________________________________________
1. ارشاد القلوب دیلمی ج 2 ص 226

۳ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۵ ، ۱۸:۵۲
محمد رضا اعظمی راد

بسم الله الرحمن الرحیم
محمّد طیّار گوید: وارد مدینه شدم و منزلی می‏ طلبیدم تا اجاره کنم،
به خانه ‏ای وارد شدم که دارای دو اطاق بود و دری میان آن دو قرار داشت و در یکی از آنها زنی زندگی می‏ کرد آن زن به من گفت: این اطاق را اجاره می کنی؟، گفتم: این دو اطاق به هم راه دارد و من جوان هستم و صلاح نیست،
گفت: تو اجاره کن من در را می ‏بندم،
من پذیرفتم و اسبابم را به آنجا بردم، و به او گفتم: در را ببند،
گفت: از اینجا نسیم می ‏آید بگذار باز باشد، گفتم: من و تو هر دو جوان هستیم در را ببند،
گفت: تو در اطاقت بنشین من نزد تو نمی ‏آیم و به تو نزدیک نمی ‏شوم و از بستن در سر باز زد،
من خدمت امام صادق علیه السّلام رسیدم و ماجرا را عرض کردم و پرسیدم می‏ توانم آنجا بمانم؟
فرمود: از آنجا به جای دیگر برو زیرا هیچ مرد و زنی در مکانی خلوت نکنند مگر آنکه شیطان سومی آنها باشد.
1. در حدیث دیگری آمده که در چند مورد خود شیطان وارد عمل می شود و کار را به زیردستانش نمی سپارد یک موردش همین خلوت با نا محرم است.
2. شیطان برای فریب دادن انسان از هیچ کوششی دریغ نمی کند.
3. زن فریبا است.
4. باید در مشکلاتمان به امام رجوع کنیم و در زمان غیبت به ولی فقیه و علما و دانشمندان دینی.
5. در مسائل دینی خودمان نظر ندهیم و از پرسیدن خجالت نکشیم.
متن عربی حدیث
رُوِیَ عَنْ مُحَمَّدٍ الطَّیَّارِ قَالَ دَخَلْتُ الْمَدِینَةَ وَ طَلَبْتُ بَیْتاً أَتَکَارَاهُ
فَدَخَلْتُ دَاراً فِیهَا بَیْتَانِ بَیْنَهُمَا بَابٌ وَ فِیهِ امْرَأَةٌ
فَقَالَتْ تُکَارِی هَذَا الْبَیْتَ؟
قُلْتُ بَیْنَهُمَا بَابٌ وَ أَنَا شَابٌّ
قَالَتْ أَنَا أُغْلِقُ الْبَابَ بَیْنِی وَ بَیْنَکَ
فَحَوَّلْتُ مَتَاعِی فِیهِ
وَ قُلْتُ لَهَا أَغْلِقِی الْبَابَ
فَقَالَتْ تَدْخُلُ عَلَیَّ مِنْهُ الرَّوْحُ دَعْهُ
فَقُلْتُ لَا أَنَا شَابٌّ وَ أَنْتِ شَابَّةٌ أَغْلِقِیهِ
قَالَتِ اقْعُدْ أَنْتَ فِی بَیْتِکَ فَلَسْتُ آتِیکَ وَ لَا أَقْرَبُکَ وَ أَبَتْ أَنْ تُغْلِقَهُ
فَأَتَیْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) فَسَأَلْتُهُ عَنْ ذَلِکَ
فَقَالَ تَحَوَّلْ مِنْهُ فَإِنَّ الرَّجُلَ وَ الْمَرْأَةَ إِذَا خُلِّیَا فِی بَیْتٍ کَانَ ثَالِثُهُمَا الشَّیْطَانَ.(1)
______________________________________________
1. من لا یحضره الفقیه ج 3 ص 252

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۵ ، ۱۸:۱۱
محمد رضا اعظمی راد
به نام خدا سلام و عرض ادب خدمت کاربران عزیز و گرامی
خیلی وقت است دغدغه‌ی فکری ما شده که آخه امام زمان کی ظهور می کند؟ از بچگی تا حالا شنیدیم که ظهور نزدیکه پس کی آقا میان؟ قبل از جواب به این داستان توجه کنید؛
زنى به خدمت امام صادق (علیه‌السّلام) رسید و گفت پسرى دارم که مدتى است به مسافرت رفته و سفرش طولانى شده و من مشتاق دیدارش هستم و خیلی نگرانم شما برایم دعا کنید. امام صادق (علیه‌السّلام) فرمودند: صبر پیشه کن، زن چند روزى صبر کرد، و باز دوباره به نزد امام آمد و همان درخواست را مطرح نمود، 
امام صادق (علیه‌السّلام) باز هم او را به صبر فرا خواند، چند روزی گذشت 
و براى بار سوم خدمت امام (علیه‌السّلام) رسید و با گریه و زاری گفت سفر فرزندم طولانى شده و من نگران او هستم. آن حضرت فرمود: مگر تو را به صبر و شکیبایی دعوت نکردم؟ 
زن گفت چرا، ولی چه اندازه صبر و بردباری کنم؟ به خدا سوگند صبرم پایان یافته است. امام با قاطعیت فرمودند: به خانه برگرد، که فرزندت از سفر برگشته و در خانه است، آن زن به خانه بازگشت و دید که فرزندش از سفر برگشته خیلی تعجب کرد که امام از کجا آگاه شدند. 
با خودش گفت شاید به امام وحی شده است با خوشحالى به خدمت امام (علیه‌السّلام) رسید و گفت: آیا پس از پیغمبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) باز هم به کسی وحى نازل مى‏ شود؟
حضرت فرمودند: نه بعد از رسول خدا به کسی وحى نازل نمى‏ شود،
اما پیغمبر (صلی الله علیه و آله) فرمودند: هرگاه صبر تمام شود هنگامه‌ ی فرج و گشایش مى‏ رسد و چون تو اظهار کردى که صبرم تمام شده دریافتم که خدا با آمدن پسرت فرج تو را ‏رسانده است.
نکته های منبرستانی
1. مکرر به اهل بیت رجوع کنیم و از آنها راهنمایی بخواهیم و در زمان غیبت به علما و مراجع.
2. خداوند سبحان در قلب مادر علاقه ی عجیبی نسبت به فرزند نهاده است.
3. شیرینیِ فرج و گشایش تلخی صبر را از بین می برد.
4. اگر خوب در داستان دقت کنید می‌بینید آن زن چه‌اندازه ناراحتی دوری و فراق فرزندش را داشت. دوری فرزندش برایش یک درد طاقت فرسایی بود که کاملا فکر و ذهنش را مشغول کرده بود و او را به حرکت و عمل وا داشته بود و مرتب به خدمت امام می‌ آمد و بی‌تابی و ناله می‌کرد و دنبال راه چاره می‌گشت تا اینکه در پایان بالاخره به مقصودش رسید.
5. فرج و ظهور امام زمان (علیه‌السّلام) تنها یک مسأله فردی نیست که یک نفر برای ظهور دعا کند و آقا تشریف بیاورند یک مسأله‌ی اجتماعی است یعنی نوع مردم باید به یک رشد فکری برسند و خواستار امام عصر باشند.
6. اگر نوع مردم فراق و دوری امام زمان برایشان به صورت یک درد طاقت فرسا در آید و بی‌تاب او شوند و عموم انسانها در پی رفع این هجران و فراق باشند و بر این جدایی صبر و شکیبایی کنند وقتی صبرشان تمام شد  و به ستوه آمدند و واقعاً و از ته دل خواستار حضرت مهدی (علیه‌السّلام) شدند حضرت تشریف می‌آورند.
متن عربی حدیثی که در متن آمده
وَ جَاءَتِ امْرَأَةٌ إِلَی الصَّادِقِ (علیه‌السّلام) فَقَالَتْ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ إِنَّ ابْنِی سَافَرَ عَنِّی 
وَ قَدْ طَالَتْ غَیْبَتُهُ وَ قَدِ اشْتَدَّ شَوْقِی إِلَیْهِ فَادْعُ اللَّهَ لِی 
فَقَالَ لَهَا عَلَیْکِ بِالصَّبْرِ فَمَضَتْ وَ أَخَذَتْ صَبْراً وَ اسْتَعْمَلَتْهُ 
ثُمَّ جَاءَتْ بَعْدَ ذَلِکَ فَشَکَتْ إِلَیْهِ
فَقَالَ لَهَا عَلَیْکِ بِالصَّبْرِ فَاسْتَعْمَلَتْهُ 
ثُمَّ جَاءَتْ بَعْدَ ذَلِکَ فَشَکَتْ إِلَیْهِ طُولَ غَیْبَةِ ابْنِهَا 
فَقَالَ أَ لَمْ أَقُلْ لَکِ عَلَیْکِ بِالصَّبْرِ 
فَقَالَتْ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ کَمِ الصَّبْرُ فَوَ اللَّهِ لَقَدْ فَنِیَ الصَّبْرُ 
فَقَالَ ارْجِعِی إِلَی مَنْزِلِکِ تَجِدِی وَلَدَکِ قَدْ قَدِمَ مِنْ سَفَرِهِ 
فَمَضَتْ فَوَجَدَتْهُ قَدْ قَدِمَ مِنْ سَفَرِهِ 
فَأَتَتْ إِلَیْهِ 
فَقَالَتْ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَ وَحْیٌ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ (صلی‌الله‌علیه‌وآله)
قَالَ لَا وَ لَکِنَّهُ قَدْ قَالَ (صلی‌الله‌علیه‌وآله) عِنْدَ فَنَاءِ الصَّبْرِ یَأْتِی الْفَرَجُ 
فَلَمَّا قُلْتِ قَدْ فَنِی الصَّبْرُ عَرَفْتُ أَنَّ اللَّهَ قَدْ فَرَّجَ عَنْکِ بِقُدُومِ وَلَدِکِ(1)
___________________________________
1. إرشاد القلوب دیلمی جلد 1، صفحه 150
۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آذر ۹۵ ، ۲۰:۳۹
محمد رضا اعظمی راد